Jak (ne) funguje Bolt Driver
Jak (ne) funguje Bolt Driver
S aplikaci Bolt Driver jsem prvně setkal již v roce 2018, tenkrát ještě pod jménem Taxify, když prostřednictvím sociálních sítí hledali řidiče.
Podmínkou byla registrace v jejich aplikaci, živnost, řidičský průkaz, osobní vůz a průkaz řidiče taxislužby zvaný “žlutá karta”.
Pro mnohé se to jevilo jako dobrá nabídka. O službu byl velký zájem, a není se čemu divit, vždy běžné jízdné bylo již od 70 Kč a když se vyskytla i nějaká akční sleva, mohl se cestující svěží třeba za 35 Kč nebo dokonce zadarmo. U běžné taxislužby byla cena mnohonásobně vyšší. Řidiči ze své tržby odváděli provizi pro Taxify ve výši 15%, a slevové akce dotoval Taxify ze svého.
Brzy však k řidičům přišlo nepříjemné vystřízlivění: jednak ve formě agrese od taxikářů, kterým se nová konkurence nelíbila, a taky od policistů, neboť provozovat taxislužbu bez taxametru, řádného označení vozu taxislužby zkoušek z místopisu, bylo v rozporu s tehdejšími zákony.
Ti řídiči Taxify (Bolt) kterým nezničili vůz taxikáři, ale dostali pokutu od policie třeba 7000 Kč, vlastně měli štěstí, neboť někteří dostávali pokutu třeba i 200 000 Kč, a vůz jim policie rovnou zabavila jako zálohu na pokuty.
Do té doby Taxify svoji činnost obhajovali tím, že se nejedná o taxislužby, ale pouze o sdílenou jízdu, nebo tím, že nepotřebují taxametr, neboť délku jízdy aplikace změří Digi GPS a cenu vypočítá automaticky, a zkoušky z místopisu nejsou potřeba, protože řidiči používají navigaci.
No lobby taxikářů a policejní razie s nastrčenými cestujícími vedli k tomu, a Taxify odpojila svoji aplikaci ve všech městech kromě Prahy, a začala pracovat lobby nadnárodních společností jako je Uber, která překonala lobby místních taxislužeb a došlo ke schválení novely zákona, která zrušila povinnost mít osvědčení ze zkoušky z místopisu, a již umožňovala provozování taxislužby bez taxametru, kdy taxametr nahrazuje písemná smlouva mezi cestujícím a dopravcem (kterou je možné uzavřít i elektronický, přes mobilní aplikací), ve které bude uvedení počátek a cíl cesty, a hlavně předem dohodnutá cena. Proto tato forma taxislužby dostala název “smluvní přeprava”.
To dalo Taxify impuls k opětovnému rozšiřování své služby do měst mimo Prahy, avšak již pod novým názvem Bolt.
Do značné míry převládá u veřejnosti mylná domněnka, že k tomu, aby mohl řidič provozovat taxislužbu a přijímat objednávky přes aplikaci Bolt, stačí řidičský průkaz, auto a v telefonu nainstalovaná aplikace.
Řidiči (dopravci) mají zákonnou povinnost mít
- koncesovanou živnost (1000 Kč)
-vozidlo registrované jako vozidlo taxislužby. (500 Kč). Registrace je vyznačena v malém i velkém technickém průkazu, což značně snižuje hodnotu vozu, avšak v prípade, že vozidlo není registrováno, hrozí pokuta až do výše půl milionu, a smluvní pokuta od Bolt. Vozidlo dostane žlutou kulatou nálepku na čelní sklo. SPZ všech registrovaných vozu taxislužby jsou zveřejněné na webových stránkách ministerstva dopravy.
- řidiči ve věku do 50 let, by měli mít potvrzení o absolvování zdravotní prohlídky jednou za dva roky, starší řidiči jednou za rok (800 Kč)
- vůz musí mít každoročně STK a emise, a to i v případě, že se jedná o nový vůz. (2500 Kč)
- dopravce musí byť registrovaný jako plátce DPH, takže z tržby odvádí státu 21%. V případě, že dopravce nemá roční obrat vyšší než 2 mil. Nemá povinnost registrovat se jako plátce DPH kvůli obratu, avšak protože Bolt je Estónska společnost, platí zde jiná pravidla, dopravce, který není plátcem DPH z důvodu obratu, musí být registrovat jako “identifikována osoba”, takže v rámci ČR vystupuje jako neplátce DPH, ale v rámci zahraničí vystupuje jako plátce DPH, a protože je Bolt zahraniční společnost, dopravce platí Boltu provizi, musí ještě zaplatit státu DPH 21% podle výši provize kterou Boltu zaplatil.
- Bolt si účtuje poplatek - provizi až 25% , takže v praxi to znamená, že když dopravce ziska měsíční tržbu třeba 50.000 Kč (běžná je od 50 do 100000 podle města a doby), zaplatí Boltu provizi 12.500 Kč. Dále zaplatí 2625 Kč DPH. Z měsíční tržby 50000 Kč tak fakticky zbyde pouhých 34850 Kč, ze kterých musí zaplatit auto a palivo. V rámci zákona se mluví o amortizaci a palivu kterého výše odpisů je stanovena i vyhláškou. Dá se počítat s částkou asi 7,30 Kč/km. Cena jízdy vychází asi 30 Kč/km, ale může být i poloviční, kvůli chybám aplikace při plánování trasy, podle ktere výpočtava jízdné. Někdy musí řidič zvolit i objížďkou trasu, ale v tom případě se dopravci snižuje výdělek o navýšené vydaje, a i když byla skutečná trasa mnohem delší, než trasa naplánovaná aplikaci, cena zůstává stejná. V případě měsíční tržby 50.000 Kč, se dá předpokládat, že vozidlo najelo v rámci jízd s cestujícími přibližně 1667 km. To je však jen nájezd v rámci jízdy s cestujícím. Je však nezbytné počítat i s cestou k místu vyzvednutí cestujícího, a prípadne i návratu. Dochází i k situacím, kdy cestující nepřijde, nenastoupí, objednávku predčasne zruší, nebo uteče bez placení. Je proto nutné počítat spíše s minimálně dva až tři násobkem nájezdu, tedy minimálně 3333 km. V tom případě jsou náklady na amortizaci a palivo minimálně 24333 Kč. Jeli měsíční tržba 50000 Kč a odečte se poplatek pro Bolt až 12500 Kč, DPH 2625 Kč, a náklady na vůz 24333 Kč. Zbývá pouhých 10542 Kč z čehož musí dopravce zaplatit další výdaje, jako je sociální a zdravotní pojištění, náklady na telefon a internet, bez kterého Bolt nefunguje, nezbyde ani na zaplacení účetní, natož to aby se dalo mluvit o čistém zisku. Z toho lze vyvodit, že používání Řidičské aplikace Bolt, je vysoce nákladné.
Hodně lidí, které nabídka Bolt jezdit jako řidič s jejich aplikaci oslovila si to bohužel neuvědomuje, a ignorují amortizaci vozu, někteří dokonce neplatí DPH. Jejich myšlení je krátkozraké. Říkají si, že když odečtou palivo, zůstane jim 20000 Kč měsíčně. Snaží se proto jezdit ještě více, a kilometry ubíhají, a až když přijdou náročnější opravy jako výměna rozvodů, spojky, filtru pevných částic a další… uvědomí si, že vydělávají málo. Někteří skončí, ní někteří se snaží ještě víc, jezdí 12 hodin denně včetně víkendů, a dostávají se do začarovaného kruhu, neboť více ježdění a více kilometrů znamená rychlejší opotřebení vozu a větší výdaje.
Jediný kdo skutečně vydělává je Bolt a státní kasa.
Ježdění s aplikaci Bolt není ani žádnou jistotou zaměstnání. Množství objednávek není nekonečné. Je pravdou, že příjem objednávek může řidič kdykoliv zapnou a kdykoliv vypnout, ale to, že má řidič zapnutý příjem objednávek, neznamená, že bude objednávky dostávat. Někdy je objednávek relativně dost, ale většinou se na objednávky čeká. Jsou období, a někdy trvají i měsíce (například leden, únor), kdy je objednávek kriticky málo, a ten kdo nemá jiný příjem nebo úspory, nemusí mít ani na úhradu nezbytných výdajů.
Dalším rizikem je divně nespravedlivé nastavení aplikace, která má možnost “trestat” řidiče. Samozřejmě, každý system, musí mít pravidla, a za porušení pravidel je správné viníka postihnout, avšak Bolt trestá řidiče i za to, co řidič nemůže ovlivnit, a často jsou to chyby samotné aplikace víc než řidiče. Uvedu pár příkladů:
Cestující je oprávněný objednávku zrušit, když se vůz s řidičem nepohybuje směrem k místu vyzvednutí dostatečně rychle. Aplikace totiž již při objednávání informuje cestujícího o čase příjezdu vozu. Aplikace však čas pouze odhaduje, a většinou nemá důvěryhodné informace o aktuálním provozu, nebo objížďkách.
Pokud se řidič zdrží na křižovatce, kde musí několikrát počkat na zelenou, a netrpělivý cestující jízdu zruší, řidič je potrestání snížením “skóre řidiče”.
Byli i situace, kdy aplikace Bolt neměla informace o uzavírkách a objížďkách, nabízela cestujícím nereálné časy příjezdu, a když cestující viděl ve své aplikaci, že se vůz nepohybuje směrem k němu, ale míří někam jinam (na nezbytnou objížďku), cestujici jízdu zrušil, a řidič, i když dělal vše nejlepe jak mohl, byl postižen snížením skóre řidiče, omezením přísunu objednávek, případně zablokovaním aplikace, a to i přesto, že se z vlastní iniciativy snažil prostřednictvím “podpory Bolt” informovat o uzavírkách a kreslil a posílal i mapy, s nákresy. K ničemu to nebylo.
Podobné postihy jsou i za nepřijetí objednávky v čase, kdy má řidič zapnutý příjem objednávek. Aplikace někdy “pozlobí” nebo dojde k výpadku internetového připojení, ale potrestán je řidič.
Další věcí je hodnocení, které si navzájem dávají řidič a cestující. Když udělá průser cestující, a je nahlášen řidičem, cestujícího se to téměř nijak nedotkne. V nejhorším si ho vyzvedne jiný řidič. I v případě, má cestující průserů tolik, že mu nakonec aplikaci zablokují, udělá si novou registraci a veselé objednává dal a dal komplikuje práci řidičů. Když však nahlásí cestující řidiče, a tomu zablokují aplikaci, už si ani neškrtne, neboť jeho registrace je vázána s jeho pečlivou identifikaci, zatím co cestující, si při nejhorším jen vymění SIM kartu v mobilu.
Byl i případ, kdy cestující přiznali “nás kámoš taký jezdí s Boltem, a řekl nám, že máme jemu dávať dobré hodnocení, a všem ostatním vždy špatné.
Další případ “milého a upřímného cestujícího”: řidič měl úplně nový vůz, který spadá do kategorie komfort, ale protože objednávek komfort je málo, přijímal i standardní objednávky. Cestující kterého vezl, řidiče pochvaloval, jak má pěkné nové auto, a že by chtěl taky takové… hned poté co vystoupil, dal řidiči špatné hodnocení s odůvodněním “špatná kvalita vozu”. Šokovaný řidič kontaktoval podporu Boltu, která pouze odpověděla tradiční hláškou “je nám lito”. Se špatným hodnocením samozřejmě neudělali vůbec nic.
Bolt nazývá řidiče, kteří přijímají objednávky přes aplikaci Bolt, “partnerští řidiči”, no jeho chování k řidičům připomíná spíše zaměstnavatele, který je ke svým zaměstnancům velmi bezohledný a při náznaku nespokojenosti svým zaměstnancům pohrdavě sdělí “jestli se ti tady nelíbí, můžeš jít, na tvoje místo čeká deset cizinců”.
Benefity které Bolt řidičům nabízí ve formě slev na některých čerpacích stanici, můžete získat i bez Boltu, pouhou registrací, podobně tak i služby dalších smluvních partnerů Boltu. Telefonní paušály jsou o něco levnější, avšak osekané o jiné výhody.
Závěr:
Bolt je dobrá myšlenka, s největší pravděpodobností okopírovaná od společnosti Uber. Domnívám se, že bohužel, se nejedná o partnerství mezi řidiči a zprostředkovatelem cestujících, ale o jistou formu obcházení zákonů, které má za účel zaměstnávat řidiče bez povinnosti zajistit jim alespoň minimální hodinovou mzdu, a které má za účel dostat řidiče do začarovaného kruhu, kdy sedí nonstop ve svém (nebo zapůjčeném) voze pouze s šesti hodinovou pauzou po deseti, nebo dvanácti hodinách nebo i více. To je pravděpodobně příčinou toho, že když si objednáte vůz přes aplikaci Bolt, zpravidla ho řídí cizinec ze tzv. třetí země, bez znalosti českého jazyka, a někdy i bez znalosti dopravních předpisů.
Čistý príjem řidičů využívajících aplikaci Bolt se podle mého odhadu přibližně rovná čistému zisku Boltu, ktery díky tomu řidiči získal, rozdíl je však v tom, že zatím co řidič musí strávit ve voze stovky hodin, Boltu pouze běží server s aplikaci, která takto vydělává na velkém množství řidičů, a zisky odvádí pryč z České republiky.